Leren is een makkie!
Home Muziek leren EHBH

Hoe zouden vogels dat doen? Stappen die mensen kunnen helpen bij het uit je hoofd leren spelen van muziek:

Zet een streepje bij de maten of stukken die je al wel uit je hoofd kent. Die heb je al binnen! De verleiding is groot om die het meest te spelen. Doe dat alleen als beloning, nadat je minimaal 1 nieuwe maat uit je hoofd hebt geleerd.
Stel je zelf een doel en maak een planning: welke en hoeveel maten wil je nu uit je hoofd leren, morgen, enzovoorts.
Speel je met twee handen, oefen dan elke hand eerst apart.
Kun je de melodie al zingen? Dat helpt ook, zo oefen je je auditieve geheugen. Zing eerst het stukje en speel het dan.
Begin eerst heeeeeel langzaam te spelen, zodat je het goed leert en er niet meteen fouten in sluipen. Ook sla je zo alle details goed in je op. Als het langzaam goed gaat, ga je steeds een beetje versnellen.
Prent het beeld van de lastige maten ook in je hoofd. Zo gebruik je je visuele geheugen.
Sommige mensen helpt het zelfs om heen en weer te wiegen of rond te lopen. Dat gaat natuurlijk een beetje moeilijk als je piano speelt ....
Analyseer de structuur van het stuk ook: welke gedeelten zitten erin? Wat wil de componist daarmee?
Je kunt ook een tekeningetje maken van het stuk door achter of onder elkaar een aantal symbolen te tekenen. Bijvoorbeeld: eerst is het een paar maten heel vrolijk- je tekent een smiley. Daarna wordt het nogal woest, je tekent een bliksemschicht, daarna weer heel lieflijk, je tekent een bloempje. Gebruik je fantasie!
Ga niet te lang door aan een stuk. Neem 10 minuutjes pauze en herhaal dan nog eenmaal de nieuw geoefende maten.
Heb je er een CD bij? Speel dan met de bladmuziek erbij, maar sluit je ogen en zie de maten voor je die je speelt. Doe het daarna zonder CD.
  • Vraag je muziekleraar of lerares eens hoe hij of zij tips voor je heeft.
  • Je kunt ter afwisseling ook eens "droog" oefenen: beweeg alleen je vingers alsof je speelt.
  • Probeer ook tegelijkertijd te horen wat je speelt.
  • Ontspannen leert het beste: begin met wat spieren te rekken en strekken en ademhalingsoefeningen. Loopt de spanning op tijdens het oefenen, even weer opnieuw ontspannen.

©Scolly